الحلقة ١(حكاية سلمي)
_______حكاية سلمي_______
الحلقة الأولى:-
في غرفه حالكه الظلام غرفه باللون الاسود تعم بها الكأبه تجلس فتاه في عامها السابع عشر فتاه بملامح غربيه هادئة لاكنها جذابة للغايه عيونها تشبه البحر الهادئ شفتاها الكريزيه الشهيه انفها الصغير حمرة خداها الطبيعيه شعرها الاشقر الطويل جسدها المتناسق انوثتها الطاغيه بياضها كا بياض الثلج كانت جميلة بمعني الكلمه كانت مطمع لجميع الرجال وكانت النساء تغار منها بشده وتحسدها ع جمالها لأكنها لم تكن جميله من الخارج فقط بل كانت نقيه للغايه من الداخل كانت تجلس في ركن الغرفه في وضع القرفاص تبكي بصمت كا كل يومسمعت صوت صرير الباب فرفعت رأسها لتري الشخص الوحيد الذي يدخل هذه الغرفه وهي الداده سعاد جلست سعاد بجانبها ع الأرض واخذتها في حضنها وربتت ع ظهرها لكي تهدأ ولكنها زادت في البكاء وارتفع صوت شهقاتها
وقالت :داده شهقه هو ليه حيااتي مش زي باقي الناس شهقه ليه حياتي كدا شهقه واخذت تبكي بشده
كانت سعاد تربت علي كتفها وتهدأها
سعاد:استحملي يا حبيبتي 3 سنين وحياتك هتتغير أن شاء الله وهتعيشي براحتك وهتلاقي الناس الي تحبك وتسعدك وتفرحك سلمي ببكاء:مفيش حد بيحبني يا دادا كلهم بيقولوا عليا غريبه اطوار أو هبله
سعاد:لا يا حبيبتي دول غيرانين منك والله لأنك احسن منهم
سلمي وتوقفت عن البكاء واحتضنت سعاد
وقالت:أنا بحبك أو يا دادا نفسي ماما تبقي حنينه زيك
سعاد :وأنا كمان بحبك اوي يا قلب دادا يلا البسي عشان تروحي مدرستك الشمس طلعت من اكتر من ساعتين
سلمي:حاضر
ذهبت سلمي واخذت شاور وارتدت ملابس المدرسة وهي عبارة عن بنطلون اسود وتيشيرت اخضر وجاكت اسود وعملت شعرها ديل حصان واخذت شنطتها ونزلت وجدت والدها يحتسي القهوة فلم تعره اهتمام علي غير عادتها لأنها دائما تقول صباح الخير فاغتاظ والدها من برودها
وقال :استني عندك
وقفت سلمي بمكانها ذهب عزت بإتجاهها وامسك يدها بعنف
وقال:أنت مش شيفاني قاعد
تألم سلمي لكنها حاولت ان تكون بارده معه
سلمي ببرود:اعمل أي يعني
عزت :المفروض البني ادمين بيقولوا صباح الخير
سلمي بإستهزاء:ع أساس انك هترد يعني
صفعها عزت بقوه فوقعت ع الأرض
عزت:احترمي نفسك يا بنت رشا أنت عايزه تتربي من جديد شكلك ثم ذهب وتركها فبكت سلمي بشده ع حالها ثم أخذت حقيبتها واتجهت الي السيارة اوصلها السائق الي المدرسة الجديده فاليوم أول يوم لها في هذه المدرسة لأنها تركت مدرستها القديمه بسبب بنت غبيه شايفه نفسها اتخانقت مع سلمي
بعد انتهاء الحصه
روزان /خدي يا بت أنت
سلمي لم تعرها اهتمام وذهبت لحقتها روزي وامسكت يدها
روزان بعصبيه / مش بكلمك يا بت أنت
افلتت سلمي يدها ببرود ثم امسكت يد روزان ولفتها ورا ضهرها وقالت بجوار اذنها/اتكلمي ع قدك يا شاطره
(سلمي بتدرب ملاكمه من 5 سنين ودخلت بطولات كتير )
روزان بدموع كاذبه وصريخ جامد وبدأت تعور نفسها وتنكش شعرها وتصوت وسلمي ده كله في حالة زهول من الي بيحصل قدامها
سلمي/في أي مالك أنت مجنونه بتعملي كدا ليه
ومسكت اديها بتحاول تهديها وهي لسه بتصوت دخل الاستاذ وكذا طالب ووداهم المدير
روزان ببكاء كاذب/شوفت يا مستر المجنونه ده عملت فيا أي
سلمي /والله ما عملت حاجه هي مره وحده فضلت تضرب في نفسها
المدير /سلمي ده تالت مره الموضوع ده يحصل في نفس الترم للأسف هتتفصلي
سلمي /أنا معملتش حاجه وبعدين عادي جدا في ميت مدرسه تتمناني أصلاً وخرجت من المكتب وذهبت الي الحمام وجلست تبكي /ليه كل الناس شيفاني كدا كلهم شيفني قوه بيه أنا ضعيفه جدا أنا تعبت من تمثيل اني قوة تعبت وفضلت تعيط لحد ما هديت وبعدين روحت اول ما وصلت لقت باباها ومامتها قاعدين
باباها بإبتسامه مستفزه /واخيرا الهانم شرفت
لم ترد
ذهب إليها وصفعها بقوة /اه يا تربيه الشوارع رايحه تتهجمي ع البت وتشلفطيها وتنكري كمان اه ما أنت بنت رشا مش بعيد عنك الجاحات ده يعني
رشا بعصبيه/اه ما هي زي ما بنت رشا هي بنت يا محترم
وظلوا يتشاجرون صعدت ساري الي غرفتها وظلت تبكي وتلعن حظها ع وجودها في عائله كهذه
End flash back:-
دخلت سلمي الي مدرستها الجديده كان الجميع ينظر لها بإنبهار من جمالها انتهي الطابور وذهبت الي مكتب المدير كي يرشدها الي فصلها الجديد
طرقت الباب فسمعت صوت /اتفضل
دخلت سلمي
المدير بإبتسامه/اذيك يا قمر
سلمي /تمام
المدير بنفس الابتسامه/دائما
اسمك أي يا قموره
سلمي /سلمي عزت الدمنهوري
المدير بإبتسامه /المدرسة نورت والله
سلمي بمجامله /شكرا لحضرتك
المدير/تعالي معايا اوريكي فصلك الجديد
ذهبت سلمي معه دخل المدير الفصل فوقف جميع الطلاب
المدير/السلام عليكم
الطلاب وكانوا ينظرون الي سلمي بإنبهار من جمالها/وعليكم السلام
المدير/اتفضلوا
الطلاب /شكرا
المدير/اقدملكم زميلتكم الجديده سلمي عزت الدمنهوري
اتمني تحبوها وتعتبروها وحده منكوا
الطلبه /أكيد
المدير موجه كلامه الي أحد الطلاب/اسر لو سمحت فرجها ع المدرسة بعد الحصه
اسر بإبتسامه/حاضر
المدير /تمام سلمي لو احتاجتي أي حاجه تعاليلي ع المكتب ولو أي حد ضايقك تعاليلي
سلمي بجمود/تمام
المدير /تمام ثم خرج
الاستاذ /اتفضلي اقعدي
ذهبت سلمي لكي تجلس فسحبتها فتاة لتجلس بجانبها
سلمي بجمود/نعم
الفتاة بإبتسامه/اقعدي جنبي
سلمي /عايزه أقعد لوحدي
لارا بتعابير القط البرئ/بلييز
جلست سلمي بجانبها
لارا بإبتسامه/يس😁
لارا مدت يدها/هاي أنا لارا احمد وأنت
نظرت سلمي الي يدها بتردد ثم صافحتها/سلمي عزت
لارا /ممكن نبقي صحاب
سلمي بجمود/معنديش صحاب
لارا بمرح/كويس أكون أول صاحبه ليكي
ابتسمت سلمي بداخلها ع هذه البنت المطتفله التي احبتها في نفس الوقت
الاستاذ/تمام كدا الدرس خلص هسأل شويه اسائله والي استوعب كويس هيجاوب وبعد الاسئله ده هسأل سؤال للعباقرة
تمام
الطلاب /تمام
الاستاذ/..........؟ السؤال
رفعت لارا يدها
الاستاذ/ اتفضلي
لارا/....... الاجابه
الاستاذ/تمام اتفضلي
واكمل سأل 3 اسئله جاوبت لارا ع سؤال واسر ع سؤال وسلمي ع سؤال
الاستاذ/سؤال للاذكياء بقا
............؟ السؤال
فكرت سلمي 10 ثواني ثم رفعت يدها وقالت/...........
الاستاذ بإنبهار/برافوا يا سلمي
وقت قياسي والسؤال صعب
لارا/عااش يا موزه
ابتسمت سلمي لاول مره تبتسم مع شخص غير الدادا سعاد
لارا /ما أنت ضحكتك حلوه اهو امال مخبياها ليه
سلمي بجمود/كل واحد عنده اسبابه
قاطعهم الاستاذ /الحصه خلصت اشوفكوا الحصه الجايه ثم خرج
ذهب اسر ناحيه سلمي وقال بإبتسامه/اتفضلي معايا
سلمي بإعتراض /مش لازم مش عايزه أتعب حضرتك
اسر /لا مفيش تعب
لارا/روح أنت يا اسر أنا معاها
اسر /تمام ثم قال في داخله/أبو شكلك عيله رزله كنت هكلم القمر ده ثم تنهد في ضيق
وذهب
لارا بإبتسامه/ يلا تعالي معايا اوريكي الدنيا هنا
ذهبت سلمي معها بدون كلام
لارا/سلمي
سلمي بجمود/نعم
لارا/هو انت ليه ساكته علطول
سلمي/مش كل حاجه بتتقال يا لارا
لارا /مش احنا صحاب
سلمي ببرود/هو أنا اعرفك من أمتي عشان تقولي صحاب
لارا بزعل /تمام مش عايزه اعرف حاجه باااي ثم ذهبت الي الفصل
لحقت بها سلمي /لارا استني
لارا/نعم
سلمي /أنا اناا
لارا /أنت علقتي ولا أي
سلمي بإرتباك/أنا اسفه يا لارا
لارا بمرح/كل دا عشان تقولي أنا اسفه😹🤦♀
سلمي /عمري ما قولتها لحد ع فكره
لارا/أي بتهزري صح
سلمي ببرود/لا مش بهزر
لارا/لا بقا أنت حكايتك حكايه احكيلي كل حاجه عنك
سلمي بجمود/لا
لارا برجاااء/بلييز يا سلمي
سلمي/..........
______________________
الحلقة التالية |
تعليقات