حكاية سلمى ( الحلقة19)
_______حكاية سلمي________
الحلقة التاسع عشر:-
صباح اليوم التالي استيقظت سلمي بألم شديد في جميع انحااء جسدها بسبب نومها ع الأرض ولكن الألم الأكبر كان ألم قلبها كانت مصدومه بشده من ما حدث كيف تغير زين في دقائق وما سبب هذا التغير ماذا فعلت له ليصبح هكذا وليعاملها بهذه المعامله في ماذا اخطأت هل اخطأت لانها فتحت قلبها واحبته بصدق هذا ما كانت تفكر به سلمي تمنت لو انها في مجرد كابووس ولكن تأتي الرياح بما لا تشتهي السفن لان كل ما حدث كان حقيقه نعم لقد تذكرت كل ما حدث كيف جرحها وكسر قلبها
Flash back:
سلمي بصدمه وبكاااء وامسكت يديه/زين اناا عارفه انك بتحبني وكل ده مقلب صح صح انت قولتلي انك بتحبني واناا بشوف نظره الحب في عنيك واناا كمان بحبك يا حبيبي متعملش فيا كدا بجد مش هقدر استحمل
زين بقسوه و بعصبيه شد إيده/اناا بكرك عمري ما حبيتك كل دا كان تمثيل تمثيل فاهمه
سلمي بصريخ وبكاااء/لا لا انت كدااب يا زين انت كداب انت بتحبني اناا عارفه
زين بقسوه وامسك معصها بعنف/قولتلك اسمي زين بيه وانت خدامه هنااا و متحلميش بأكتر من كدا زقها جامد لدرجه وقعت ع الأرض وخرج من الفيلا
Back:
حاولت الوقوف ولكن خانتها قدماها ووقعت ع الأرض بألم ثم حاولت الوقوف مره اخري ونجحت وصعدت الي الاعلي بخطوات بطيئه متساقله أخيرا وقفت أمام غرفه كبيره يبدوا وكأنها غرفة نومهم اغلقت الباب مره اخري وتوجهت الي غرفه اصغر من الغرفه الاوله بقليل وضعت الحقيبه واخرجت ملابسها واخدت شاور وسرحت شعرها وهي عندها أمل ان كل الي حصل ده كابوس أو مقلب من زين أو ممكن بيشوف رد فعلها وقررت تتمسك بيه ارتدت بيجامه بالون البينك ورفعت شعرها ديل حصان ثم دخلت المطبخ لتحضر افطاار لها ولحبيبها وهي ع أمل انه هيجي ويقولها كل الي حصل ده مقلب مش اكتر وانه بيحبها وهيفضل يحبها علطول انتهت سلمي من تحضير الافطااار وجلست تنتظره وكانت الساعه الثالثه عصراً مرت ساعه بل ساعتين بل ثلاث وزين لم يأتي بعد اتي الليل وسلمي قاعده عندها أمل انه يجي الساعه عشرة
بدأت دموعها تنزل وقالت بصريخ/ليه انااااا ليه بيحصل معايا كل ده عملت اي في حياتي عشان تدمر بالشكل ده ثم انهارة وجلست ع الأرض تبكي بألم ووجع قلب حتي نامت نعم نااامت مرت ثلاث أيام ولم تتحرك سلمي من أمام باب المنزل كانت جالسه ع الأرض تنتظره لا تتحرك لا تأكل تبكي فقط تبكي بصمت ووجع تغير شكلها كثيرا كأنها زهره جميله فقدت بريقها وزبلت الكثير من الهالات السوداء تحت عينها جسدها الضعيف من قله الأكل عيناها المتنفخه من كثرة الدموع انفها الصغير الاحمر عيناها الزرقاااء اصبح اللون الاحمر يشغل مساحه كبيره منها من كثرة الدموع
ظلت ع هذا الحااال اسبوع كاامل لا تأكل سوا لقيمات صغيره حتي تبقي ع قيد الحياه فقد تبكي بصمت لا تصرخ فقد تنظر امامها وتبكي بصمت
سلمي في نفسها/هو اناا هفضل كدا بموت في نفسي بالبطيئ عشان يجي هو يشمت فيا لا اناا لازم اوريه مين سلمي الدمنهوري ثم وقفت بصعوبه وتوجهت الي حمامها اخدت شااور وارتدت كااش مايوه قصير باللون الأسود اظهر بياض جسدها الحليبي و اطلقت لشعرها العناان ووضعت لمسات خفيفه من الميكب ونزلت للاسفل دخلت المطبخ لتعد طعااام وقررت ان تتغير وتوريه مين هي وانها مش هتوقف حياتها ع حد وانها تبقي شجاعه قدامه ومش تضعف لانها بتحبه لا بتعشقه بكل جوارحها احست سلمي بأنفاااس حااره ع رقبتها فصرخت /عاااااا بسم الله الرحمن الرحيم يارب مش عايزه اتلبس انصرف انصرف
سمعت صوت ضحكااات تعرف صاحبها جيدا فتشجعت قليلا ونظرت خلفها نعم وجدته هو معشوقها وحبها الاول بوسامته المعتاده ولكن نمي دقن خفيفه له لانه اصبح لا يهتم في نفسه كثيره بل كاان يفكر بها طواال الوقت وقلبه لم يطاوعه ان يتركها اكثر من ذالك ولكنه يخاااف عليها حتي من نفسه لانه عندما براها يتذكر انها ابنة الشخص الذي دمر حياته فيرجع عن ضعفه تجاهها ويكمل خطتته
سلمي بصوت عالي/زيييين زييين
زين بدون وعي وهو ينظر لها كم هي فاتنه بذلك الثوب الأسود الذي يظهر فخذيها الحلبيان وقال بهياام وهو يقترب منها/اممممم
سلمي/سرحان في اي
اقترب اكثر وقال دون وعي/فيكي
ابتسمت سلمي
اقترب زين منها اكثر وكان سيقبلها ولكنه تذكر كانت سلمي قافله عنيها فقال بسخريه/قولتلك متحلميش كتير لاني مش ببص للرخاااص الي زيك
ثم تركها وصعد
سلمي صعبت عليها نفسها وفضلت تعيط جامد/ازاي يقول عليا رخيصه انا عملت اي فيه عشان يوجعني اوي كدا يااارب خليك معايا لاني بجد تعبت
حضرت سلمي الافطااار وقررت ان تتجاهله جلست ع الطاوله وهي تأكل بهدوء نزل زين لم ترفع عينيها ولم تعطيه اي اهتمام زين اتغاااظ جدا من الحركه ده وقرر يربيها جلس زين ع الطاوله في الكرسي المجاور لكرسي سلمي احست بضربات قلبها تسارعت ولكنها قررت عدم اعطااائه اي اهتمام
زين /عاوز ساندويتش
لم تعره اي اهتمام امسك زين يدها بقسوه وقال بصوت عااالي /لما اكلمك تبصيلي اولا ثانيا تنفذي الي بقوله
نزلت دموع سلمي ونظرت له بوجع لم يتحمل زين هذه النظره ولكنه قرر متابعه ما يفعل .
زين بسخريه وقسوه/هتفضلي تبصيلي كتير خدتي كااام صوره
لم ترد عليه ولم تنظر له
رفع زين يده وصفعها وقال بقسوه وقد عماه انتقامه/قولتلك لما اكلمك بصيلي وردي
سلمي بوجع/انااا بكرهك بكرهك يا زين
زين قلبه وجعه جاامد ولكنه قال بسخريه/قاال يعني اناا الي دايب في حبك يا بت متديش نفسك اكبر من حجمها يا قطه
سلمي بوجع/انت مش انسان انت حيوااان وسافل امسك معصمها بقسوه ودخل ظوافره في إيدها/بلاش غلط يا حلوه عشان مش اوريكي الوش التااااني
ظلت سلمي تنظر له بوجع وتبكي بصمت
تركها زين وخرج امااا هي فلم تسطتيع تحمل المزيد وسقطت مغشي عليهااا
في المسااء دخل زين وجد المنزل هادئ قرر الصعود لينااام دخلت غرفه الطعاااام وجد سلمي واقعه ع الأرض وفي دم كتير ناازل من منيخيرهاا جري عليها وشالها واتصل بالمستشفي العامل بالانجليزي طبعا/نعم يا فندم
زين/عايز دكتوره ع العنوان ده خلال دقائق تكون عندي
العامل/تمام يا فندم
بعد ربع ساعه اتت طبيبه وكشفت عليها وخرجت لزين
زين بقلق/عامله اي
الطبيبه/ حالة جسمها مش كويسه خالص عندها حمي غير كدا مكلتش بقالها اياام امااا الدم ده بسبب الزعل وإن نفسيتها تعبانه شويه يا ريت تهتم بأكلها ومتزعلهااش خاالص وانا علقتلها محلول وهتفووق الصبح ان شاء الله
زين /ماشي شكرا لحضرتك ووصلها لتحت وحاسبها ومشيت طلع زين عند سلمي وقعد جنبها ومسك ايدها وقال بضعف/اناا آسف يا سلمي كل دا بسببي يا حبيبتي بس والله خصب عني اناا بحبك اكتر من نفسي وسيبتك الاسبوع ده عشان خايف عليكي من نفسي مش عايز ائذيكي يا سلمي لانك روحي حد يقدر يأذي روحي ثم سقطت دمعه حاره من عيناه انااا كنت هموت لما شوفتك بالمنزل ده مرميه ع الأرض ودم مغطي نص وشك كنت همووت حسيت انك خلاص روحتي مني الحاجه الوحيده الي حبيتها بجد راحت مني بسبب غبائي اناا آسف يا سلمي صدقيني انا هعاقب نفسي واول لما تقومي هبعد عنك وهسيبك تعشي حياتك زي ما انت عايزه بس صدقيني حبيتك بجد حبيتك اكتر من روحي يا ريت مكنتيش بنت عز وكنا اتقابلنا في ظروف احسن من كدا ثم قبل يدها تسمحيلي اناا في حضنك انهارده بس وبعد كدا هسيبك علطول ومش هتشوفي وشي تاني اقترب زين منها ونااام بجنبها واحتضنها وكأنها ستهرب منه وراااااح في ثبااات عمييييق
أما عند لارا فكانت قلقانه ع سلمي وحاسه قلبها مقبوض ولكن تجاهلت الاحساس ده وقالت انها أكيد دلوقتي في أحسن أيام حياتها ومتعرفش الي بيحصل معاهاا دلوقتي وكاان في حد شاغل تفكيرها جدا والحد دا كان مازن الي انجذبتله من أول مره شافته ظلت تفكر به حتي ذهبت في سبات عميييق والحال لم يختلف كثيرا عند مازن فكاان هو ايضا يفكر بهااا في الفتاه التي خطفت قلبه من أول نظره بملامحها البريئه نعم لارا ليست بجمااال. سلمي ولكن جمالها خاااص الجمااال البرئ عيناها بلون العسل شفتيها باللون الوردي الفاتح انفها يشبه انف الأطفال في صغره جميله جدا
ظل يفكر بهاا حتيي ذهب في ثباااااات عميييق
________________________
تعليقات