حكاية سلمى ( حلقة 23 )
_____"حكاية سلمي"_______
الحلقة الثالث والعشرين:-
اتصلت دينا ب السكرتيرا الخاصه بشركه الدمنهوري
دينا بجديه/السلام عليكم
مني/وعليكم السلام
دينا/معاكي سكرتيرة مس سلمي
شركة الملكه
مني بإرتبااك/نعم
دينا/هنلغي الصفقه الي بينا
مني بفضول/ليه حصل حاجه
دينا بجديه/اه مس سلمي لغت الصفقه
مني بفضول/اي السبب طاايب
دينا /معرفش يا ريت تبلغي المدير باااي
اغلقت دينا بوجهها
مني بضيق/اي الناس الي مش عندها زوق ده
زين بسخريه/اي اتهبلتي يا مني بتكلمي نفسك
مني بإرتبااك/لا يا فندم مفيش
زين/اممم طاايب عندنا اي انهارده
مني/شركه الملكه لغت الصفقه يا فندم
زين بإستغراب /ليه
مني/معرفش والله لسه قافله مع السكرتيرا بتقول ان المديره رفضت سألتها ليه بتقول معرفش
زين بجديه/الصفقه ده مهمه بالنسبالنا وخاصه ان الفتره ده وضع الشركه في النازل ولو اتلغت هنخسر كتير جدا ده غير الشرط الجزائي
مني/طب والعمل يا فندم
زين/اناا هروح اقابل المديره
مني/اي هتروح بنفسك
زين/اه بدال في مصلحه الشركه وبعدين أنا قصرت الفتره الي فاتت جاااامد
مني/تمم يا مستر
ذهب زين الي شركه الملكه
زين/احم زين الدمنهوري
دينا بإبتسامه/ازي حضرتك يا فندم
زين/تمم عايز اقابل المدير
دينا بإبتسامه/تمام يا فندم ثواني اقولها
زين/تمم
دخلت دينا ل سلمي
دينا/مس سلمي مدير شركه الدمنهوري برا عايز يقابل حضرتك
سلمي بجمود/مش فاضيه
دينا/حضرتك مش عندنا اي ميتنج ناااو
سلمي بصوت عالي وعصبيه/قولتلك مش فاضيه
دينا برعب/حاضر
خرجت دينا ل زين
دينا بإبتسامه/حضرتك بتقولك مش فاضيه
زين/الي هو ازاي يعني أنا هدخلها
دينا/مينفعش يا فندم
دخل زين ولم يستمع لها وصدم بشده عندما رأها نعم إنها سلمي صدمته لم يكن يحلم حتي بهذا ولم يعرف عنها لانه لم يعد يهتم بالشركات الخاصه به كل هذه الفتره ولم يعد يعمل ولا يري الأخبار فبعد بعد سلمي ووفاة والدته ودادا سعاد لم يعد له احد في هذه الحياه اصبح وحيدا فعتزل عن كل شئ وقرر اللجوء للوحده افاق من صدمته ع صوتها الغاضب
سلمي/انت ازاي تدخل كدا يا بني ادم انت
زين /سلمي انت بتعملي اي هنا
سلمي بسخريه/هههه انااا الملكه يا أستاذ زين قولتلك اسمي بشمهندسه سلمي
زين و اقترب منها /اسمك بالنسبالي سلمي وبس سلمي حبيبتي و ...
قاطعته سلمي بضحكه ساخره
/حبيبتك هههه ضحكتني والله
اقترب زين اكثر وهي ظلت ثابته لا تتحرك وهمس في اذنها/اه حبيبتي ومراتي
سلمي بسخريه/تقصد طليقتك يا زين باشا
زين /لا مراتي
سلمي/ده الي هو ازاي يعني
زين/متشغليش دماغك في الكلام ده
سلمي بجمود/تمم لو سمحت اخرج
زين واقترب منها وقال بمشاكسه/ولو مخرجتش
سلمي بإرتباك من قربه/ل لو سمحت اخرج
ابتسم زين ع تأثيره عليها واقترب منها وقبلها ع وجنتها
/حاضر هخرج باااي يا قلبي ثم خرج
سلمي وضعت يدها ع قلبها الذي ينبض بعنف/لا يا سلمي مينفعش تضعفي نسيتي عمل فيكي اي
قطع كلامها رنين الهاتف
سلمي بإبتسامه لا تظهر سوا مع قليل من الناااس/ازيك يا وحشه
لارا بإبتسامه/الحمد الله يا قلبي وانت عامله اي
سلمي/الحمدلله
لارا بفرحه/اناا ومازن حددنا ميعاد الفرح
سلمي بإبتسامه/يا عمري مبروووك ألف ألف مبروووك
لارا بفرحه/الله يبارك فيكي. يا روحي عقباالك يا رب
سلمي تغير الحوار/امتي بقا
حزنت لارا ع حال صديقتها فهي لم يكتب لها السعاده من يوم مولدها وهي تعيش حياه تعيسه لا يضحك لها الحظ ابدا /بعد اسبوع يا عمري
سلمي بإبتسامه /اشطااا جدا هكون عندك من الصبح عشان نشتري الحااااجات والفساتين وكل حاجة
لارا/تمم يا قلبي
سلمي/ماش يا عمري بااي اناا بقا عشان عندي شغل
لارا/بااي يا قلبيي
اغلقت سلمي مع لارا وكانت في قمه الفرحه ع حاال صديقتها فهي تحبها بشده اكثر من اخت لهااا
اما لارا فظلت تفكر في حال صديقتها وكيف تخرجها من حزنها الذي دام 5 سنوات
انتهي العمل وذهبت سلمي الي المنزل ونامت دون فعل اي شيء بسبب ارهاقها
...........
صباح اليوم التالي استيقظت سلمي بجمود كالعاده أخذت شاور وارتدت ملابس مكونه من شورت جينز وبلوزه باللون الابيض وشوز رياضي ثم وضعت لمسات خفيفه من الميك اب ثم ركبت سيارتها وذهبت الي منزل لارا دخلت المنزل وجدت لارا ووالدتها يضعون الافطااار ع الطاوله
سلمي بإبتسامه/حماتي بتحبني
لارا بإبتسامه/جدنن يعني
والدت لارا بإبتسامه/ازيك يا حبيبتي اخبارك اي
سلمي بإبتسامه/بخير الحمدلله انت عامله اي يا انطي وحشاني والله
والدت لارا/الحمد الله يا حبيبتي وانت والله مبتجيش ليه بقا
سلمي/والله الشغل يا طنط
والدت لارا بإبتسامه/ربنا يعينك يا حبيبتي
سلمي /يارب
ثم بدءوا في تناول الافطااار
والدت لارا بإبتسامه/مش ناويه تفرحينا بقا يا سلمي
سلمي بجمود/لا يا طنط مش فاضيه للهيافه ده
والدت لارا/يا حبيبتي صوابعك مش زي بعضها والله
سلمي/فكك يا طنط اناا مش حابه الموضوع اصلا
لارا/خلاص يا ماما سبيها براحتها
والدت لارا/والله خايفه عليكي بس يا حبيبتي
سلمي بإبتسامه/عارفه يا طنط متقلقيش عليا انااا كدا تمام اوي
والدت لارا/ماشي يا قلبي كلموا فطاار أنا خصلت وخارجه مع صحابي شويه
لارا/تمام يا مامي
لارا/متزعليش من ماما يا سلمي والله خايفه عليكي بس وانت عارفه انها بتعتبرك اكتر من بنتها
سلمي/عاادي يا حبيبتي مزعلتش
لارا/تمم يا باشا هلبس واجيلك فوريرا.
ابتسمت لها سلمي واومات برأسها
فصعدت لارا الي غرفتها لتغير ملابسها
اما سلمي فظلت تفكر في كلام والدت لارا ولكنها نفضته من رأسها
عند زين استيقظ من نومه واتفق مع مازن ان يتقابلوا اخذ شااور وأرتدي بنطاال اسود وشميز أبيض وذهب الي منزل مازن
وصل الي المنزل و فتحت له الداد
زين بإبتسامه /صباح الخير
الدادا بإبتسامه/صباح الخير يا بني عامل اي
زين/الحمدلله
الدادا/دائما يارب💙
زين/ادعيلي والنبي يا دادا محتاج دعواتك اوي
الدادا/ربنا يوفقك يا حبيبي ويسعدك يارب
زين/يارب هطلع اناا بقا للواد مازن
الدادا/ماشي يا حبيبي اطلع
صعدت زين الي الغرفه فوجد مازن انتهي من ارتداء ملابسه
زين/كويس أول مره تحصل اناا كنت جاااي اصحيك
ماازن بمرح/طبعا ياباشا فرحي بعد كاام يوم احنا هنهزر
زين بإبتسامه/ربنا يسعدك يا اهبل
مازن/يارب يا عم ويسعدك
زين/ يارب يلا بقا
مازن/استني هتصل ع لارا اشوفهم فين
زين /ليه هي ومين
مازن بخبث /سلمي
زين/والله سلمي معاها
مازن/اه والله
زين ببرود استطاع اظهاره بإحترافيه/طب يلا انجز
مازن بمشاكسه/ربنا يحصل الحااال مش ناوي تصارحها بقا أنا متأكد انها هتسامحك سلمي طيبه اوي و نضيفه من جوه بس انت الي غبي وضيعتها من ايدك دلوقتي اي راجل يتمناااها ده قالبه السووق غير كدا جميله جدا يعني وغنيه واخلاق واي حاجه اي راجل يتمناها فووق لنفسك يا زين ومتضيعهاش من ايدك كفايه خمس سنين ضاعوا من عمركوا
زين بحده/انت عبيط أنا أقتل اي حد يفكر يبصلها بس
مازن بسخريه/شكلك مفهمتش اناا بقول اي بقولك الرجاااله بقت بتترمي تحت رجليها انت مش عارف اسمها عمل اي في السووق عملت حاجات ولا اجدعها راجل يعملها في 10 سنين في سنتين
زين بإعجاااب/هحبها اكتر من كدا اي كل يوم بكتشف فيها حاجه جديده.
ماازن /فووق يا صاحبي قبل ما تضيع منك انت اذيتها كتير حااول تصلح الي حصل
زين/ربنا يقدم الي فيه الخير
مازن/يارب
زين/يلا
مازن /يلا
ركبوا السيارة وانطلقوا المول الي اتفقوا هيتقابلوا فيه
مازن/انت فين يا لارا
لارا/ع الباب يا مازن
مازن/تمام شوفتكوا
وصل الي مكانهم
سلمي بصدمه/انت بتعمل اي هنا يا بني ادم انت
__________________
تعليقات