حكاية سلمى ( حلقة 20 )
_______حكايه سلمي________
الحلقة العشرين:-
اليوووم التااالي
استيقظت سلمي بوجع في رأسها واحست بنها تنام ع جسد صلي لكنها لم تدرك بعد انها تناام ع صدر زين رفعت سلمي رأسها وابتسمت عندما وجدت زين يحتضنها بحنان وقوه وكأنها ستهرب منه احس زين بحركه بسيط فإستيقظ ولكنه ظل مغمض عيناااه جلست سلمي وبقيت تتأمل ملامح وجهه وتحرك يدها ع رموشه وشفتااه برقه وتقول بوجع/مش عارفه اي سبب تغييرك ده بس بجد نفسي أكون في حلم لاني تعبت اوي تعبت لاني حبيتك بجد واامنتك ع نفسي ومستعده اضحي بأي حاجه علشانك وانت طلعت بتكرهني بتكرهني كل الكره ده لدرجه انك تدمر حياتي وكل أحلامي بس ليه بحس انك بتحبني ليه قلبي بيقولي اخليني معاك واصبر ليه حاسه انك بتصطنع الكره ليه يا زين
اغمضت عيناها بألم ثم قبلت خده برقه و وقفت من مكانها وتوجهت الي الحمام أما زين فكان يشعر بالذنب وتأنيب الضمير واحس انه كره نفسه لانه سبب كل تلك المعاناة التي بهاا لعن قلبه لماذا احبها لماذا دائما يخضع لها لماذا يضعف أمام عيناها لماذا خرجت سلمي من الحمام وقطعت حبل افكااره وكانت ترسم ع وجهها علامات الجموود وكانت تمشي بهدوء حتي احست بدوخه شديده وكانت ستقع ولكن امسكها زين ووضعها ع السرير
زين بقلق ودون تفكير فقد فقد عقله في هذه اللحظه عندما رأها بهذا الضعف /مالك يا حبيبتي في اي حاسه بإيه
لم ترد
زين بقلق/اتصل بالدكتور
سلمي بسخريه/شكرا لخدماتك يا زين بيه ثم حاولت الوقوف ولكنها احست بنفس الدوخه ووقعت تاني
زين بحنان وغطاها/نامي يا حبيبتي هنزل احضرلك اكل
لم ترد سلمي ظلت ع نفس الحااال نزل زين الي المطبخ وقاام بتحضير وجبه خفيفه لها وصعد الي الغرفه
زين بحنان/يلا يا حبيبتي قومي كلي
سلمي بجموود وسخريه/شكرا يا زين بيه عايزه انااام ثم اغمضت عيناها
زين تحول من الهادئ الي زين العصبي قال بعصبيه/قولتلك قومي كلي يعني قومي كلي كلمتي مبتتسمعش ليه
خافت سلمي من تحوله وقالت بخفووت/ده عنده انفصااام ده ولا اي
جلست سلمي وامسكت الملعقه ولكن سبقها زين واخذها
سلمي بحقن/فين معلقتي
زين بحنان/انا هأكلك يا حبيبتي
ابتسمت سلمي بداخلها ولكن قالت /ليا إيدين والله مش مشلوله اناااا يعني
زين /عارف بس عايز اأكلك لو سمحتي
ثم قال بإبتسامه / يلا الطياره رايحه فين
ابتسمت سلمي وفتحت فمها واكلت ظلوا ع هذه الحاله حتي انتهي الطبق ينظر لها ويبتسم بحنان شديد ظنت انه يعاني من انفصام الشخصيه كيف لشخص ان يتحول في ثواني من شخص هادئ وطيوب الي شخص عصبي وشرير والعكس صحيح
ظلت تنظر له وتفكر
زين بإبتسامه/عاارف اني مز خلاص بقا
سلمي بإرتبااك/احم مقصدش اناا سرحت
زين بإبتسامه/سرحتي في ملامحي أكيد
سلمي بجموود/لا
زين/يبقي بتفكري فيا أكيد
انزلت سلمي رأسها ونظرت للأرض بخجل ابتسم زين ع فعلتها ورفع ذقنها ونظر في عيناها فتره كبيره وهي ايضا تنظر في عيناه بشده حتي قاطعهم رنين هاتف زين
تأفأف زين في خفوووت وذهب ليجيب ع المتصل
مااازن بمشاكسه/اي يا عريس
زين بسخريه وخفووت/عريس
مازن بمشاكسه /اظن الجواااز حلو واووي وخصوصا مع المزه الي عندك ده بصراحه فتكه يعني معندهاش اخوات يا زين
زين احمرت عيناااه من الغضب وقال/مااازن احسب كلامك الاول
مازن بضحك/خلاص يا عم بهزر الله
زين /منا عارف هو لو جد كنت هسكت دا انا كنت نسفتك من ع الأرض
مازن بضحك/يا عم بهزر وربنا
زين /اوك عايز اي
مازن بمشاكسه/اي قطعت عليكوا لحظه حلوه ولا اي
زين/مش هتسكت بقا يا حلوووف ولا شكلك عايز علقه من بتوع زمان
مازن/لا يا عم اسكت انت ايدك تقيله
زين /يبقا اخرس
مازن بمشاكسه/طب انت عامل اي والمزه عامله اي
زين بغضب/يخربيت امك اسمها مدام سلمي مش المزه المزه ده عند امك
مازن بضحك/خلاص يا عم اني آسف اسكت بقا واديني المزه
زين وقد احتدت عيناااه /اسمها مدام سلمي وبعدين مبتكلمش رجاااله يلا غووور بقااا قرفتني.
مااازن بمشاكسه/بتغيري يا بيضه
زين /طب وربنا لما اشوفك يا مازن الكلب لربيك وواريك إيدي التقيله😉😂
مااازن/حضي الله اناا امي ملهااش غيري عايزها تتيتم بدري بدري
زين بضحك/وربنا انت بتخرجني من اي موود بأم الهلس بتاعك ده انت شارب اي ع الصبح يا عم
مازن بضحك/اي خدعه يا كبير عصير رمااان 😄
زين بضحك/طب يلا غوور بقا
مازن /أستني أستني
زين بحقن/اي تاني
مازن/عايز رقم المزه الي ركبت جنبي
زين بضحك/وانا بقول برضو الواد مكلمني ليه طلع الحوووار فيه مزه لا المزه مش سكتك يا برنس
مااازن بضحك/ليه بس يا عم ما كنا حلوين
زين/وربنا مش سكتك ده جوواز علطول مش خرجات وتسليه وسهر
مااازن بضحك/طب ما انا هتجوزها فعلا
زين بعدم تصديق/قول والله
مازن بجديه/والله هخطبها ولو طلعت بحبها بجد هتجوزها بس بجد خطفتني من أول نظره عنيها فيها برائه مش طبيعيه يا زين
زين بضحك/بركاتك يا ست لارا مازن بيقول اشعااار😅
مازن بضحك/طبعا يا بابا هو اناا مدب زيك انااا ملك الرومانسيه أصلا
زين/مااشي هعديها غووور بقا هشوف سلمي وابعتلك الرقم في مسج
مازن بضحك/ربنا ما يحرمنا من المزه يا حبيبي
زين بغضب/غووور ياد وربنا لو ما اتعدلت ما باعت حاجه
ماااازن بضحك/لا وع اي يا عم باااي
زين بضحك ع جنون صديقه/باااي
انتهي زين من المكالمه ووجد سلمي ذهبت في ثبااات عمييييق ذهب وناااام بجانبها واحتضنها
وظل يتأمل في ملامحها حتي ذهب هو الاخر في ثبات عميق
في مصر عند لارا ذهبت الي الهايبر لشرااء الشوكولا وباقي الاشيااء التي تحبها وكانت في احد الممرات تختار انواع الشوكولا احست بأنفاااس حااره ع عنقها فلفت وجدت شخص تتمني رأيته حقا اقترب مازن منها وهي تتراجع حتي التسقت بالحائط حاصرها مااازن بين يدااه ثم قااال بإبتسامه جذابه /صباااح الخير
لارا كانت سرحانه ومش مركزه معاه أصلا/ههاااااا
ضحك مااازن/هااا اي بس انت مش معايا خااالص
ابتسمت لارا وقالت بجديه/ممكن تبعد
مازن بمشاكسه/تؤ تؤ
لارا/ليه
مازن بمشاكسه/كدا حلو اووي
لارا بجديه/طب لو سمحت وسع مينفعش كدا
مازن /تؤ تؤ
لارا/انجز بقا
مازن/ع شرط
لارا/اممم اي
مازن/رقمك نااو كان ممكن اجيبه بطريقه تانيه بس منك أحسن
لارا/رقمي ليه
مازن/عادي نبقي.صحااب
لارا/تمم 012........
مازن بإبتسامه/تمم يا جميل هكلمك
لارا بإبتسامه/اوك يا بااشا
مازن/بتعملي اي بقا.
لارا /بجييت شوكلت وشيبس ومسلياات يعني
مازن/اهااا اجيييب معاكي بقا يلا انطلقي هاتي اتنين من كل حاجه
لارا بإبتسامه/اشطاااا يلا
انطلق كل واحد في اتجاااه وبعد ربع ساعه انتهواا وحاسبه
مااازن/يلا اركبي
لارا/ميرسي هاخد تاكسي
مااازن/اركبي
ركبت لارا شغل اغنيه أجمل عيون لعمر ديااااب اندمجت لارا مع الاغنيه وبدأت تغني بسعااااده وهو كاان فقد ينظر لها اكثر من ما ينظر للطريق بعد كده قصيره وصلوا الي منزل لارا نزلت لارا
مااازن /هشوفك تاني
لارا/ ان شاء الله باااي
مازن /باااي
دخلت لارا المنزل بإبتسامه جميله وظلت تتذكر اليوم بكل تفاصيله احبت هذا اليوم بشده
حتي ذهبت في ثبااات عمييييق
ونفس الحااال عند مااازن
اماا عند سلمي وزين استيقظت سلمي وجدت زين يحتضنها وينظر لها فخجلت من نظراته
زين بإبتسامه/كل دا نوووم بقينا العشا
ابتسمت سلمي
وكانت سترحل ولكن امسك زين بها
زين بجديه/سلمي احنا لازم نتكلم
------------------
تعليقات