حكاية سلمي ( حلقة11)
________حكايه سلمي_______
الحلقة الحادي عشر:-
دخلت سلمي غرفتها وظلت تفكر في ذلك المتطفل المجنون وتضحك ع يومها الغريب
حتي خلدت الي النوم
تسريع احداااث
بعد مرور اسبوعين دون جديد لأن سلمي لا تخرج ألا قليلا بسبب اقتراب امتحانات 3ث
صباح
يوم جديد أول يوم امتحانات ل سلمي ولارا استيقظت سلمي وارتدت بنطلون أبيض
وتيشيرت زيتي وعملت شعرها ويفي ووضعت لمسات خفيفه من الميك اب وارتدت شوذ
اسود ثم تناولت افطارها وذهبت الي السياره
بعد قليل من الوقت توقف السائق
سلمي بإستغراب/اي يا عمو وقفت ليه
السائق / الطريق مقفول تقريبا في حادثه
سلمي/اووف هتأخر طب أنا هنزل أشوف في أي أو أشوف اي توصيله
نزلت سلمي من السيارة. وجدت الكثير من الناس سألت أحد الماره
سلمي/عمو هما قافلين الطريق ليه
الرجل/تقريبا في حادثه شويه والاسعاف هيجي
سلمي بقلة حيره /طب أنا عندي إمتحان وكدا هتأخر
سمعت صوت من خلفها يقول/اركبي
نظرت خلفها وجدت شاب يرتدي خوذه وراكب ريس
سلمي/افندم
زين خلع الخوذه وابتسم بجاذبيه
سلمي بعدم تصديق/أنت تاني
زين/ايوا أنا الركبي اوصلك الريس هيعرف يعدي
وامسك الخوذه /والبسي ده
سلمي بتردد/حد قالك اني هاجي معاك اصلا
زين بخبث/والامتحان
سلمي بضجر/اوووف وزمت شفتاها بغضب طفولي
ضحك زين بشده ع شكلها /يلا اركبي
سلمي/أنت بطتلعلي منين يا عم الموضوع غريب بجد تاني مره تساعدني أكيد مش صدف
زين/وربنا صدف
سلمي وارتدت الخوذه/طب يلا انجز هتأخر
زين/تمم
أنطلق زين بسرعه وامسكت سلمي بثيابه حتي لا تقع فإبتسم هو ع فعلها
بعد مده قصيره وصلوا الي المدرسه
نزعت سلمي الخوذه ونظرت له. قالت/شكرا يا شبح
ابتسم زين/العفو اباشا
سلمي بإبتسامه/باااي
زين بإبتسامه/بااي ثم قال في نفسه /يا ملاكي
دخلت سلمي الي المدرسه وجدت لارا جالسه جرت نحوها
لارا/كنتي فين يا زفته كنت هموت عليكي برن ع الفون مش بتردي ليه
سلمي/اهدي يا حبب كنت راكبه ريس وحوار كبير كدا هقولك بعدين
لارا/طب يلا الامتحان دقيقتين ويبدأ
سلمي/يلا يا ستي
دخلوا الامتحان وخرجوا بعد 3ساعات
سلمي/عملتي اي
لارا/كويس الحمدلله
سلمي /يلا نرجع
بعد المراجعه
سلمي /عندك حاجة غلط
لارا/ايوا النقطه ده
سلمي/تمام درجه كويس عااش
لارا/وأنت
سلمي/معنديش
لارا بإبتسامه/عاااش🤟 سلمي انت عايزه تدخلي اي
سلمي/بصي
هو أنا عايزه هندسه من صغري بس لو دخلت هندسه يبقي همسك شركه عزت بيه لأن
مفيش وريث غيري طبعا وأنا مش عايزه كدا فكك هدخل اي حاجة
لارا/بطلي هبل هتتخلي عن مستقبلك عشان سبب تافهه زي ده أكيد لا يعني فوقي من الهبل ده
سلمي/فكك لسه مش عارفه
لارا/لا يا سلمي هتدخلي هندسه
سلمي/ما يمكن أسقط مش براحتي يعني
ضحكت لارا/أنت هتقوليلي دا أنت حافظه وافاهمه الكتب اكتر من اسمك حتي
سلمي /طب يلا نروح
مرت ايااام الامتحانات دون جديد اليوم آخر امتحااان
خرجت سلمي ولارا من المدرسه
لارا/واخيرا خلصنا يا شيخه ده كان هم وراااح لحاله
سلمي/الي يسمع كلامك ده يقول البت مسابتش الكتب بقا ونفسيتها خرا وكدا لكن احنا كل يومين خارجين
لارا/فكك من كل ده هنروح فين انهارده بقا
سلمي/ اممممم لقيتها سيتي ستاار
لارا/اشطااا جدا يلاا
توجهوا الي ستي ستااار
وبعد ساعة ونصف من التجول وشراء الملابس والتقاط الصور والمرح خرجوا من سيتي ستار
سلمي/لارا
لارا/اممم
سلمي/نفسي اجرب النزهه النيليه
لارا بإبتسامه/بس كدا غالي والطلب رخيص يلا نرووح
بس اي رأيك نتصل بأسر. ايهاب معانا
سلمي /اشطاا كلميهم
اتصلت لارا ع اسر وايهاب ووافقوا واتفقوا يتقابلوا هناك
وصلوا الي المكان وجدوا اسر وايهاب هناك ودفعوا اجره القارب ثم ركبوا وبعد ثواني ابتعد القارب عن اليابسه
لارا/عمو شغل حاجه شعبي
قام الرجل بتشغيل الأغاني
ظلوا يتمايلوا مع أصوات الموسيقي يغنون ويأخذون الصور حتي انتهت النزهه
ايهاب/ياا كاان يوم فشيخ بمعني الكلمه
سلمي/جدنن يعني ولا التيك توك الي عملناه مسخره جدنن
لارا/يا نهار ده مكملش نص ساعة ووصل 50 الف مشاهده
سلمي بفخر مصطنع/هو احنا اي حد ولا اي
اسر/لا طبعا أنا مستغربتش بصراحه
سلمي بكسوف مصطنع/بس بقا بتحرجني يا جدع الله
لارا/هو الاشكاال ده بتتحرج حضرتك
سلمي/بس يا بابا دا اناا كيوت جدنن ع فكره حتي شوفي ونظرت لها نظرات الجرو اللطيفة
لارا/أنا ضعفت بصراحه
ايهاب/سلمي انت بتفاجئيني كل يوم بصراحه يعني
سلمي/نحن نختلف عن الاخرون
اسر/دا اكييييد
سلمي/بس يااد هضربك وربنا
اسر/لا يا ستي ع اي الطيب احسن
سلمي/ايواا كدا
سلمي/يلا نروح بقا همووت وانام
الكل /يلا
ذهبوا
الي منازلهم وظلوا يفكرون في اليوم وكلا منهم يفكر في شخص معين منهم
السعيد ومنهم التعيس منهم المحب ومنهم المشتاق اوجاعهم مختلفه ولكن
بالنهاية هم اصدقاء
__________________
تعليقات