حكاية سلمي (حلقة 10)
_______حكاية سلمي________
الحلقة العاشرة:-
في صباح اليوم التالي في مطار القاهره الدولي هبتط طائره خاصه ع أرض مصر نزل كلا من زين ووالدته ثم خرجوا من المطار وركبوا السيارة التي تنتظرهم في الخارج ثم توجهوا الي الفندق وذهبوا في نوم عميق
اما في المستشفي استيقظت لارا وجدت سلمي نائمه بجوارها ع الكرسي نظرت حولها بإستغراب حتي تذكرت كل ما حدث وبدأت في البكاء استيقظت سلمي ع صوت شهقاتها أخذتها في حضنها وربتت ع ظهرها /بس بس يا حبيبتي اهدي بس
لارا ببكاء/بابا شهقه سابني يا شهقه سلمي هعيش ازاي شهقه من غيره شهقه
سلمي/ربنا يرحمه يا حبيبتي بس بقا انت كدا بتعذبيه حرام عليكي
لارا/مش قادره أصدق انه خلاص سابني خلاص مش هشوفه تاني يا سلمي
سلمي بحزن ع حالها/ادعيله يا حبيبتي ادعيله
لارا/يارب يارب
بعد مرور يومان بدون اي جديد
رجعت لارا الي منزل والدتها لأنها لن تسمح لها بالبقاء في منزل والدتها بعد الان رفضت لارا في البداية ولكن وافقت بعد الحاح والدتها الشديد اماا سلمي فكانت حزينه بشده ع حال صديقتها وقررت ان تخرجها من هذا الاكتئاب كما فعلت لارا معها ارتدت سلوبيت جينز وعملت شعرها كعكتين ع الجنب كانت شبه الاطفال جدا جمالها بريئ ومغري في نفس الوقت
خرجت سلمي من المنزل وركبت السيارة
سلمي/عمو ممكن توديني اي هايبر الأول
السائق/تمام يا بنتي
بعد عشر دقائق وصلوا الي الهايبر دخلت سلمي الهايبر وتوجهت الي قسم الشكولاتات لأن لارا من عشاق الشيكولاته
أخذت الكثير من الشكولاتات والنوتيلا وبعدها أخذت بيبس وقهوه ومكرمشات وشيبس كتير
ثم توجهت الي الكاشير ودفعت الحساب وذهبت الي السائق
سلمي /عمو روح أنت بيت لارا قريب اوي هروح مشي
السائق/لا اركبي احسن
سلمي/ارجوك يا عمو دادا مش هتمانع دول شارعين بس
السائق/تمام بس خلي بالك من نفسك كويس
سلمي بإبتسامه/بس كدا أنت تؤمر
ابتسم لها الرجل ثم ادار السيارة وتوجه الي المنزل أما سلمي فقررت المشي قليلا فتحت الفون وحطتت الهاند فري في ودانها وشغلت اغنيه ومشيت شويه وكان في عربيه جايه بسرعه فظيعه ناحيتها وعماله تزمر وهي مش سامعه بسبب الهاند فري كان بين سلمي والعربيه كام سم بس سلمي وقفت ومتحركتش كانت مصدومه جامد من الي حصل شالت الهاند فري نزل واحد من العربية وادت العربية ضهرها
الشخص ولم يري وجهها/أنت اي عميه مش بتشوفي حد يعدي الطريق كدا أنت مش شايفه الاشاره ولا اتعميتي
لفت سلمي وبصت ليه
الشخص في نفسه/اي القمر ده يخربيتك
سلمي بجمود/سوري مكنتش سامعه بسبب الهاند فري
زين مش.مركز اصلا ومش سمعها
قالت اي استغربت سلمي من نظراته ليها وانه مردش عليها
كان زين ينظر لها بشده ثم قال بهيام دون وعي/هو انت فعلا حقيقه أنت بشر زينا
نظرت له سلمي ببرود/شايفني اي مثلا حلوه ده
زين بهيام/هو انت حلوه كدا ازاي أنت أكيد ملاك مش بشر
سلمي بسخريه/لا والله حقيقيه أنت شارب حاجه يا أخ
امسكت زين يدها.ليعرف اذ كانت حقيقه أم يتخيل رفعت سلمي يدها وصفعته نظر لها زين بصدمه واحمرت عيناه ونظر لها نظره مرعبه جعلتها ترتجف/أنت ازاي تتجرئي وتعملي كدا.
سلمي ببرود عكس داخلها/اصل أنا مش فرجه والله محدش قالك تلمسني ثم تركته.ولم يستطع الرد لأنها ذهبت وكأن شيئا لم يكن
زين في نفسه /بقا انا حته بت تمد ايدها عليا ان ما وريتك بس تستاهل بصراحة هنتقابل تاني أكيد ان شاء الله وهديلك القلم 10
ثم صعد الي سيارته وتوجه الي المنزل أما سلمي فزلت تلعن هذا البني ادم المتطفل/بني ادم سئيل صحيح الاشكال ده بتطلع منين يارب يخربيت البصه ده وربنا كنت هعيط ثم ضحكتك ع طريقه كلامها وصلت سلمي الي منزل لارا القت التحيه ع الحارس ودخلت وجدت والدت لارا تجلس
سلمي بإبتسامه/اذيك يا طنط
والدت لارا/بخير يا حبيبتي
سلمي/لار فين
والدت لارا/في اوضتها ادخللها وحاولي تطلعيها من الجو الي هي في.ده
سلمي/حاضر ودخلت الي غرفة لارا وجدتها نائمه ع السرير وعينها مفتوحه
سلمي بإبتسامه/الوسخه بتاعتي عامله اي
ابتسمت لارا لها
سلمي /الله ضحكت ضحكت الله عليكي يا بت يا سلمي والله أنا خساره في البلد ده
لارا/اي التواضع ده يا ماما
نظرت لها سلمي بتكبر مصطنع/اهاا صح اناا ملاك مش بشر
لارا/في.ده عندك حق مين قالك كدا بقا
سلمي بضحكه/بس بقا بتحرجني اووي واحد في الشارع ثم قالت بطريقه مسرحيه أما ده حته موقف يا بت يا لارا
لارا بضحكه /يخربيتك
سلمي بضحكه/الله عليا ضحكتك تاني تؤ تؤ تؤ أنا هتغر بنفسي والله
لارا/اقعدي اقعدي.واحكيلي الي حصل
حكت لها سلمي ما حدث
لارا بصدمه/ضربتيه ومش عمل في حاجة بجد
سلمي بتكبر مصطنع/هو يقدر اصلا أنت متعرفيش أنا مين ولا اي
لارا/اتهدي يا حبيبتي واحد غيره كان رزعك جوز قلام بس شكل الواد محترم وابن نااس
سلمي/اسكتي ده بصلي حتت بصه لما ضربته خلتني عامله زي الكتكوت المبلول
لارا بفضول/بصلك ازاي
سلمي/عنيه احمرت جامد وبرقلي كدا وربنا كنت هعيط بس عملت فيها السبع رجاله قدامه
لارا بضحك/يخربيتك هموووتأنت شكل فيكي حاجه أنت سخنه انهرده ولا اي بتضكي وبتضحكيني ومواقف مسخره في أي يا جدع
سلمي /وجيبالك حاجاات كتير ع الله يطمر بس
لارا بضحك/هيطمر هيطمر متقلقيش
سلمي /أما نشوف
لارا/سلمي هاتي الكيس .ده كدا
اعتطها سلمي الكيس فتحته وجدت كل أنواع الشيكولاته تقريبا وشيبس وبيبس كتير ونوتيلا وقهوه وده الحاجات المفضلة عند الاتنين
صفقت لارا وقالت/الله عليكي بجد الله عليكي كل ده عشاني
سلمي رفعت جاحبها/وأنا فين يعني اكيييد هاخد يعني
لارا بمرح/احيييه أنت جايبه الحاجه ليا وعايزه تاخدي منها اي البخل ده يا جدع
سلمي بضحكه/لو قولتي اي برضوا هاخد
لارا/سلمي انت يليق عليكي القاب كتير ملكه البرود وقصف الجبهات والجمود والاكتئاب العصبيه وفي نفس الوقت الضحك والهزار وطريقه كلامك المسخره الي بتفصلني
سلمي/بس بقا أنا كدا هتغر
لارا/لا بجد أنت ازاي.كدا
سلمي/لارا أنت عارفه اني مش بضحك اوي بهزر غير مع ناس معينه أنت ودادا واسر وايهاب بس بس بجد ده شخصيتي مش عارفه ازاي بعرف اوفق بين الاتنين والاتنين عكس بعض تمام بس عادي أنا عماله اهبد فكك مني مش عارفه مالي انهارده اصلا شكلي اتعديت منك
لارا بضحك/أنت عديتيني بمراحل اصلا
سلمي/يلا ناكل بقا جعانه.فشخ يعني جلسوا يأكلون ويلعبون ويتحدثون حتي أتت الساعه 9 مساءا ودعت سلمي لارا وخرجت تنتظر.السائق رنت عليه.كتير مش بيرد قررت ان تمشي حتي تري تاكس كانت الشارع ومظلم ولا يوجد احد رأت شابان يتجهان نحوها
الاول/القمر ماشي لوحده ليه
الثاني/تعالي معانا وهنظبطك
أسرعت في خطواتها فوقف الشاب أمامها
وامسك يدها
ثم قال/مش بتردي ليه
سلمي بحده/سيب ايدي احسنلك
الشاب بسخريه/هتعملي اي يعني
نطرت سلمي يده فأفلت يدها وثنت يده خلف ظهره
الشاب/اي دا أنت طلعتي قطه وبتخربش
ثم اقترب الشاب الآخر منها دون أن تنتبه وامسك يدها
سلمي بضيق/سيب ايدي يا حيوان
الشاب/طب ليه الغلط طيب
لسه هتتكلم سمعوا صوت عربيه جايه تنفست سلمي الصعداء لأن هناك أحد سينقذها من هؤلاء الاوغاد
الشاب وضع سلمي خلف ظهره وقال/اوعي تتحركي ولا اسمع صوتك
دخلت السياره الشارع
نزل شخص وقال/في حاجه يا شباب
قامت سلمي بعض الرجل في ظهره ثم ركضت ناحيه الرجل صاحب السيارة وقفت خلفه
زين/هو انت
سلمي/هو انت
الشاب بسخريه/مش هنخلص بقا هااات الحته واتكل من غير شوشره والا.انت الجاني ع نفسك
زين بسخريه/وريني عرض كتافك
وضعت سلمي حقيبتها ع السيارة ووقفت في وضعيه الهجوم
زين بسخريه /بدال أنت شاطره كدا جيتي ورايا ليه ومش ضربتيهم أنت ليه
سلمي /يا غبي المكان مقطوع افرض مقدرتش عليهم يبقي أنا الي جبته لنفسي وبعدين عايز تمشي أمشي محدش طلي خدماتك
زين/برضو مش معترفه ماشي مش مشكله
اقترب الشاب من زين وظلوا يتعاركون وحاول الشاب الآخر أخذ سلمي ولكنها ضربته حتي فقد والوعي وزين فعل المثل مع الشاب الآخر
نظر زين للشاب الملقي ع الأرض بزهول/أنت الي ضربتيه
سلمي بسخريه/في حد غيري هنا
زين/هو شكلا ملاك لكن لسانك ده متبري منك عايز قصه
سلمي/ بس يا بابا
ثم رن هاتفها
سلمي/اي يا عمو كل ده
سلمي /تمام أنا جنب بيت يارا قريبه من الهايبر
تمام
ثم اغلقت الخط
نظرت وجدت زين ما زال بجانبها
سلمي/اي يا عم أنت مستني اي
لا رد
سلمي /اوك بااي
زين/استني لما الي مستنياه يجي مش هينفع تمشي لوحدك تاني
سلمي/ماشي يا شبح .
ثم جلست ع الرصيف ووقف زين بجانب سيارته في وش سلمي يعني
زين/اسمك اي
سلمي/أنت هتصاحبني يا عم
زين/تؤ مبصاحبش أطفال
سلمي بدهشه/أنا طفله
ابتسم زين/فوق ما تتخيلي كفايه القطتين الي في شعرك والسلوبيت ده حاسس بكلم بنت اختي
سلمي /خفه اووي أنت
زين/لا أنا زين مش خفه
سلمي/مش بقول
زين/وأنت مين بقا
سلمي/سلمي
زين/تشرفنا يا ستي ولسه هيكمل جه السواق
سلمي/باااي
زين/بااي يا بيبي
نظرت له سلمي بغيظ ثم ركبت السيارة ورحلت
زين بهيااام/,واحلي.طفله كمان
اناا اتجننت بقيت بكلم نفسي بس هي جميلة اوي شخصيتها شكلها طريقه كلامها ملاك بجد ملاكي
ثم صعد الي سيارته ورحل
--------------------
تعليقات